داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

کلافه....

اسمان پر از دود است انچنان که در خیابان که قدم می زنی می خواهی از بوی دود خفه شوی از بوی تعفن اور دود و فشار دیوانه کننده ترافیک کلافه می شوم نه می شود در این شهر رانندگی کرد نه اگرجایی کار داشته باشی جای پارک ماشین هست  ....بالاخره خودم را به خانه می رسانم و مشغول تماشای اخبارم مجری می گوید در امریکا دو متر برف امده است! مادرم می پرسد:چرا انها که اینقدر معصیت می کنند برایشان اینقدر برف و باران می بارد ولی برای ما برف و باران که هیچ حتی باد هم نمی اید! چرا خدا اینقدر به انها نعمت داده ولی اینجا...جواب مادرم را نمی دهم می خواستم بگویم من از این سوالات بی جواب زیاد دارم دیگه سوالی به انها اضافه نکن که ظرفیتش تکمیل است! چون ممکن است سرریز کند و یه وقت کار دستم دهد!.....می خواستم به او بگویم خوشبختی و بدبختی ادمها در برف و باران نیست....در باورهای انهاست....

نظرات 17 + ارسال نظر
سیمین یکشنبه 2 اسفند 1394 ساعت 12:05

منم همیشه میگم یه زمای بود همه با هم خوب بودنو هوا هموداشتن
والله اون موقع ها برف میبارید اونم که 3 ماه زمستون
نه مثل الان از 90 روز زمستون یه روز برف بباره
باید از خودمون شروفع کنیم چیکار کردیم که خداااا نعمت شو دریغ کرده

البته من فک می کنم همدان خیلی بیشتر از این جا برف بیاد چون اینجا که کلا خبری نیست.....

مدادرنگی جمعه 9 بهمن 1394 ساعت 01:01 http://medadrangi65.blog.ir

من با همین یه رگ اصفهانی،جونم واسه اونجا در میره
چند روز دیگه دوباره میام دیدنش.واقعا نمیتونم بیشتر از یه ماه،دوریش رو تاب بیارم

امیدوارم وقتی می ایید زاینده رود هم پر اب باشد که دیدن اصفهان با زاینده رود زنده لذت دیگری دارد.....

الی پنج‌شنبه 8 بهمن 1394 ساعت 10:22

سلام به دوست نازنینم آقا مهرداد
خیلی وقت بود وبلاگ خوانی نمی کردم و دلم اساساً تنگ شده بود
راستش از شما بعید بود این پست !!!
ملاک ما ایرانی ها چی هست که خودمون رو گنه کار نمی دونیم و آمریکائی ها را گناه کار ...؟؟؟!
چون یک حجاب ظاهری و گاهاً زورکی بر سر زنان انداختیم دیگ ما خییلی خوب شدیم و مابقی بندگان خدا بد؟؟!! چون به ظاهر برهنه هستند؟!
آمریکائی ها و اسرائیلی ها و فلسطینی ها و آلمانی ها و عراقی ها و ............ بنده ی یک خدا هستیم !!
رحمان ، رحیم ، عظیم و ... هزاران هزار اسم برای پروردگاری که خدای همه کره زمین و مخلوقاتش هست
اینکه سی ا سیون چ می کنند حکومت ها چ تصمیم هایی برای ایجاد رابطه و یا قطع رابطه بین کشور ها می گیرند ارتباطی به بی اخلاقی و بد اخلاقی ها نداره !!!
برای من میزان اخلاق آدم هاست و اعتقاد دارم بی اخلاقی هست که باعث خشم پروردگار می شه !!
در آمریکا و در کل کشور های اروپائی در بین مردم عادی اخلاق حرف اول رو می زنه و هرگز شعار مذهب هم ندارند!!
احترام به همدیگ حرف اول رو می زنه ! قضاوت نکردن حرف اول رو می زنه ! خیانت بین همسران وجود نداره و اگ کسی احساس کنه که همسرش رو دوست نداره بدون خیانت و دردسر های داد گاهی و ... از هم جدا میشن
دقت در اصول رانندگی و دقت در اصول صف ایستادن و ........ هزاران مورد اخلاقی دیگ!!
ما ایرانی ها از وقتی که فرهنگ و اخلاق رو فدای سرعت در پول در آوردن کردیم خدا هم با هامون داره دو دو تا چهار تا حساب می کنه !!!!!
وگرنه که کشور در همان موقعیت جغرافیائی هست که یک نسل قبل از نسل ما دهه شصتی ها ، پدر ها و مادر ها مون از برف های یک متری و دو متری خاطره ها تعریف می کنند !!!
حواسمون باشه که انگشت اتهام رو به سمت خودمون بگیریم و نه سی اسیون و حکومت ها !!

درود بر الی خانم
حرفهای شما درسته و این پست صرفا ذکر یک شبهه بود......

مدادرنگی پنج‌شنبه 8 بهمن 1394 ساعت 00:56 http:// medadrangi65.blog.ir

من از شما دعوت میکنم بیاین شمال زندگی کنین:)
ما شمالیا هرچقدم بزن و بکوب راه میندازیم و همیشه ی خدا سازمون کوکه و از نظره خیییلی از هموطنان عزیزمون معصیت کاریم،بازم خدا دوسمون داره و به قول شاعر "تو فکر کن شیروانی های رشت خیس نباشند!!!"
الانم که برف اومده و کللللی هوا تمیزتر از همیشه شده
یه عکس از برف امسال رشت تو وبلاگم گذاشتم.دوس داشتین از دور زیارت کنین:)
یه چیزی!دلم برای اصفهان پرررر میکشه.مواظبش باشین

شما که خودتون یه رگ اصفهانی دارید و می دونید که ما اصفهانی ها غر زیاد می زنیم! ولی اخرش میگیم هیچ جا اصفهون نمیشه!
ولی واقعا قدر اون اب و هوا و نعمت هایی که انجا هست را بدونید و از من به شما وصیت! که ورزش در هوای ازاد بخصوص دویدن و دوچرخه سواری را فراموش نکنید که دوچرخه سواری و دویدن در ان هوا ارزوی من است.....

ساناز چهارشنبه 7 بهمن 1394 ساعت 13:47 http://sanaz1359.persianblog.ir

من که شخصا صلاحیت ندارم خوب و بد آدمها رو تشخیص بدم. ولی علاوه بر سوال مامانتون یک سوال دیگه هم تو ذهنمه، افرادی که خوبن و نماز باران هم خوندن چرا جواب نگرفتن؟

همانطور که عرض شد از این سوالات بی جواب زیاد دارم
البته توجیه فراوان است!

ریحانه چهارشنبه 7 بهمن 1394 ساعت 11:07

خوب منم اضافه کنم که یه کارگر ساده روز تعطیلی با خانوادش نمیره دور دور. ته تهش میرن یه پارکی جایی (حالا چه با وسیله شخصی چه...) میشینن کیفشو میکنن. چون هزینه بنزین زیاده و الکی جهت شاد بودن کل خیابونهای اصفهان رو با اتومبیل گز نمیکنن و هوا رو کثیف نمیکنن.
حرفهای شما کاملا صحیح، ولی دلیل نمیشه ماشین رو بردارن برن همین جوری دور خیابونا گشت بزنن. عزیزم، ماشینو یه جا نگه دار. نیم ساعت پیاده روی کن. بعد دوباره سوار ماشین شو برگرد خونه. نه اینکه کلا ۱ ساعت با ماشین کل خیابونها رو گز کنید.
دلمون تفریح میخواد، باشه مرکز خرید نزدیک خودمون بریم یا پارک نزدیک خودمون بریم. نه اینکه حتما باید بریم فلان جا.
بعد امکانات تفریحی نیست درست. اما خود ما هم عادت نکردیم (بلد نیستیم) از امکانات تفریحی که داریم استفاده کنیم. بولینگ و پینت-بال هم قیمت هاشون مناسب هستند (نفری ۶ هزار تومان برای نیم ساعت-۲۴ تومان در کل (گروه ها ۴ نفرست)) ولی تعجب میکنم چرا سالن های بولینگ شلوغ نیست؟ من خودم پینت-بال نرفتم و این دقیقا ضعف من هست در استفاده کردن از امکانات تفریحی که وجود داره.

به لطف قسطی فروختن و شرایط ویژه حتی بعضی از طبقات پایین هم موفق به خرید پراید می شوند!
اگه ماشین های ما مثل ماشین امروزی هر صد کیلومتر سه چهار لیتر بنزین مصرف می کرد دور دور کردن هم باعث الودگی نمی شد مشکل موتور سیکلت هایی است که به اندازه ده ماشین سواری دود تولید می کنند مینی بوس هایی که متعلق به چهل سال پیش است و مثل دودکش یک کارخانه از اگزوزش دود بیرون می اید حتی اتوبوس ها شهرداری که بعضا بشدت دودزاست و کسی هم نیست که انها را سامان دهد مشکل کارخانه هایی است که در محدوده یک شهر بزرگ و توریستی هوا را به گند کشیده اند و کسی نیست که یه فکری برای انها بکند....
بولینگ و پینت بال نه تنها تفریحات خانوادگی نیستند بلکه بر خلاف گفته شما چندان هم ارزان نیستند تفریحات خانوادگی شادی های جمعی مثل کنسرت های موسیقی و یا کارناوال ها و جشن های شهری هستند که در همه جای دنیا برای کاهش استرس شهرنشینی کاملا در دسترس است و بنا به دلایلی در کشور ما یا وجود ندارند و یا بسیار گرانند....
من خودم اگر در محل زندگیم مترویی وجود داشته باشد که بنده را فقط تا چهارباغ میدان نقش جهان و دروازه شیراز برساند حاضرم اتوموبیلم را بفروشم و خودم را راحت کنم.....

رضوانه چهارشنبه 7 بهمن 1394 ساعت 10:59

گاهی اوقات باید کلافه بود
چه میدونم والله....

گاهی پیش میاد ولی میگذره....

م سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 22:51

منم یه نکته ای به حرفاتون اضافه کنم .
قالیباف یه حرف جالبی زد گفت همه کشورا برای استفاده از حمل و نقل عمومی کلی هزینه تبلیغات و فرهنگ سازی میکنن اما ما خرج نکرده سیستم حمل و نقل عمومیمون ظرفیتش پره ! من فک میکنم مردم فرهنگش رو دارن اما واقعا سیستم حمل نقل ما انعطاف کافی رو نداره تو ساعتای پر رفت و آمد واقعا کشش این همه آدمو نداره بعد وسط روز خلوته.به کرج و تهران که نگاه میکنم مترو و اتوبوس ها در حال انفجارند دیگه باید چه کنیم ؟ من خودم هیچ اشتیاقی به وسیله شخصی ندارم چی بهتر از اینکه بشینی سرجات یکی دیگه رانندگی کنه تو هم کتابتو بخونی یا آهنگتو گوش کنی یا وبگردی کنی.

اقای مشایخی موسیقیدان معروف که فرزند اقای جمشید مشایخی هستند هنوز گواهینامه رانندگی ندارد در حالیکه سنشان نزدیک به شصت سال است!(شاید هم بیشتردقیق نمی دانم ) دلیلش را هم که از ایشان می پرسند می گویند من در اروپا زندگی کرده و درس خوانده ام (فک کنم اتریش)و در انجا هیچ احتیاجی به اینکه از اتوموبیل شخصی استفاده کنم نبود برای همین احتیاجی به گرفتن گواهینامه هم نداشتم! اگر وسیله نقلیه عمومی باشد تمایل کمی برای استفاده از اتوموبیل شخصی وجود دارد ولی مشکل اینجاست که یک صنعت خودرو سازی بیمار داریم که همه باید تاوانش را بپردازند .......

ریحانه سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 15:11

هاهاااااااااا. جمع کنیم بریم از این شهر

در ادامه روی سخنم با شما نیست. چون میدونم شما خودتون بسیار محیط دوست و ورزشکارید و با دوچرخه در حد امکان رفت و آمد میکنید.

همه ی اصفهانی ها شاکی هستن. خیلی هم شاکی هستن. باشه، قبول، ماشین ها بده. سوختمون کثیفه، فولاد مبارکه و ذوب آهن و ... گند زدن. باشه قبول. اما چند درصد اصفهانی ها حاضر شدن بابت آلودگی هوا (حتی نمیگم ترافیک. میگم آلودگی هوا) سفر با ماشینشون رو کاهش بدن؟ ۵شنبه جمعه نرن دور دور- به جای کوه صفه و ناژوان به همین پارک محلشون قناعت کنن. نمیگم نرن میگم کاهش بدن. تا وقتی خودمون اینقدر خودخواه و بی ملاحظه هستیم، چطوری میخوایم اوضاع تغییر کنه؟

با ارز شرمندگی، چشممون کور - دندمون نرم.

نمیگم حق نداریم غر بزنیم ها. حق داریم. حق داریم ماشین درست و درمون داشته باشیم. حق داریم بنزین پاک داشته باشیم و هزاران حق دیگه. اما جا نق زدن که کاری از پیش نمیبره یه تکونی به خودمون بدیم.


همین خود ما. پس فردا بزنن باغ غدیر یا ناژوان رو خراب کنن. اول کلی فحش میدیم. بعد تا میشنویم زمین هاش رو ارزون میفروشن میپریم میریم ۵تا ۵ تا میخریم.

آدمی رو آدمیت لازم است. وگرنه دنیا هم الاف نیست انرژی برای یه مشت آدم بی عار و مصرف کننده و بی فکر مصرف کنه.

ریحانه خانم با حرفهای شما موافق نیستم با عرض معذرت من و شما که در این شهر زندگی می کنیم بیاییم لااقل به خودمان توهین نکنیم
اینکه مردم دور دور می کنند بخاطر این است که تفریح ندارند یک کارگر که سه بچه دارد برای تفریح و شادی خانواده اش نمی تواند نود هزار تومان پول کنسرت بابک جهانبخش را بدهد چون باید نصف حقوق ماهانه اش را برای یک شب بدهد تو این مملکت برای گریه کردن و عزا داری لازم نیست هزینه کنی ولی برای شادی و تفریح باید پول بدهی و این چیزی نیست که اغلب مردم در اختیار داشته باشند وقتی در این شهر که دومین شهر مهم این مملکت است و یکی از مهمترین شهرهای منطقه و دنیای اسلام هست بعد از بیست و پنج سال هنوز یک خط مترو 12 کیلومتری ساخته نشده وقتی وسیله نقلیه عمومی کارامد در این شهر نیست انوقت تقصیر من چیست که مجبورم از اتوموبیل شخصی استفاده کنم وقتی کارخانه های اتوموبیل سازی این مملکت هنوز پراید که تکنولوژِی ان متعلق به 25 سال قبل است تولید می کنند ماشینی که مصرفش دوبرابر ماشین های امروزی است تقصیر ما چیست.....
بدون هیچ تعصبی مردم اصفهان شهروندان متمدن و بافرهنگی هستند(به نسبت)مشکل از سیستم بیمار است....

رهگذر سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 12:36

دنیا بر پایه ی علم استواره و هر اقلیمی یه اب و هوایی داره و به گناه و ... هم وابسته نیست...
جنگیدن با اصول علمی و تلاش برای پیدا کردن توجیهات دیگر هم ره به جایی نمیبره...

سانیا سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 12:09 http://saniavaravayat.blogsky .com

مادرم این مواقع میگفت بس که ما بد شدیم خدا نگاهمون نمی کنه ...

عطیه سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 11:49

خوشبختانه امروز هوای تهران خییییییلی پاک بود. تا جاییکه از فاصله خیلی زیاد دیدم که بالای کوه هم آپارتمان ساختن. میدونم باورتون میشه. تا قله بالایی فاصله کم، و با قله پایینی فاصله زیادی داشت. فقط امیدوارم مسکونی نبوده باشه. البته میدونم تا حالا ترتیب هوا رو دادن و آلوده شده حسابی.
در آخر هم حرفتون کاملا درست بود؛ بدبختی و خوشبختی در باورهاست

حامی سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 10:21

اوضاع هوای اصفهان افتضاح شده متاسفانه ...

ساکت سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 10:14

درود بر آقا مهرداد
خوشبختی و بدبختی آدمها در برف و باران نیست ... در باورهای آنهاست...
امیدوارم روزهای خوبی پیش رو داشته باشید...
شاد و سلامت باشید

سارا... سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 08:48

سلام....

.... و امان از این سوالات بی جواب!!

من سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 08:12 http://meslehichkass.blogsky.com/

از نوشته تون معلومه که چقدر کلافه این

مرمری سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 01:34

با سلام به داداش مهرداد گل، حالا اگه من از بچه ها این سوال میکردم خدا میدونه چقد سربسرم میذاشتن ، خصوصا که بچه هم پسر باشه حتما جوابم این میشد ....میبینی به کافری نیستش که خدا دوسشون داره .شیطان بزرگه ، امپریالسته، اینه اونه بعدش چقد بهم بخندن

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.