داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

زن.....

 

 

چند روز پیش روز جهانی بهداشت قاعدگی بود....شاید مسخره به نظر بیاید که یک مرد مثل بنده بخواهد وارد این بحث شود چون واقعا من هیچ اطلاعی از این مورد ندارم ولی یک فیلم چند دقیقه ای از اشوبی که هورمونها در بدن زنان برپا می کند دیدم که جالب بود و در ضمن این اتفاق لزوما یک اتفاق فیزیولوژیک  نیست چون در برخی جوامع این اتفاق که در همه پستانداران طبیعی است به برخی محرومیت های اجتماعی منجر می شود....ولی به این بهانه می خواستم مطلب دیگری را بگویم...مسئله زنان بسیار مهم است! من یک فمینیست نیستم که بخواهم از این دید به مسئله نگاه کنم بلکه از این جهت که مسئله زنان مثل یک معیار و دماسنج می ماند....اگر می خواهید بفهمید که یک ملت و یا یک قوم  تا چه حدی متمدن بالغ و شایسته هستند بهترین راه این است که به زنان ان قوم نگاه کنید تا چه حدی زنانشان ازادند؟ تا چه حدی زنان انها محترمند؟ و تا چه حدی از حقوق انسانی برخوردارند ؟ یعنی اینکه ایا افغانستان کشور متمدنی است!؟ جواب این است که به زنان انها نگاه کنید ایا مردم عربستان با فرهنگند!؟ جواب اینکه به زنان انها نگاه کنید ایا سوئد کشور ارام و خوبی است؟ جواب اینکه به قوانین انها نگاه کنید که تا چه حدی از زنان حمایت می کنند اگر شما کشوری می شناسید که مدرن مترقی ارام و پیشرفته  باشد ولی زنان انها دچار تبعیض و نابرابری فاحش  باشند به بنده بگویید چون من  سراغ ندارم! پیشرفت و ترقی یک چیز فراگیر و همه جانبه است یعنی همه جنبه هایش به هم متصل است ...ما ادمها موجودات خودخواهی هستیم! من یک مرد هستم پس باید از حقوق مردان دفاع کنم مثلا من اهل فلان شهر و فلان قوم هستم پس باید از شهر و قوم خودم دفاع کنم ولی یادتان باشد ادمها از هم جدا نیستند مثلا شما یک مرد هستید ولی اگر خدای ناکرده خواهر کوچکت به یک مرد معتاد عوضی شوهر کند و او را با دو بچه از خانه بیرون کند و مثلا ببینی که قانون  به اندازه کافی از خواهر مظلومت حمایت نمی کند تو که برادرش هستی باید از پله های دادگاه بالا و پایین بروی  اگر دختری داشته باشی دختری که حاضری جانت را هم برایش فدا کنی وقتی می بینی مثلا نمی تواند به انچه که لیاقتش را دارد برسد و از تبعیض رنج می برد اگر پدر خوبی باشی این شمایید که باید غصه اش را بخوری و احتمالا تاوانش را بپردازی یادمان باشد ادمها از هم جدا نیستند و لازم نیست برای دفاع از حقوق دیگران اول به منافع خودمان نگاه کنیم....