داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

کنسرت....

 

 

مدت زیادی بود که کنسرت نرفته بودم یعنی راستش کنسرتی که با روحیات ما سازگار باشد کمیاب است چون ما دیگر تین ایج نیستیم که کنسرت حامد همایون برویم و جیغ بکشیم! ولی اتفاق جالبی پیش امد که در روز تولدم به کنسرت کسی بروم که مدتها منتظرش بودم....همین جمعه "کیهان کلهر" نوازنده چیره دست کمانچه اینجا برنامه داشت که واقعا شب خاطره انگیزی را برایم ساخت...کنار من یک پسر چهارده پانزده ساله نشسته بود که با خانواده اش امده بود پدرش می گفت دوسالی است  به کلاس کمانچه می رود و مدتهاست برای این کنسرت لحظه شماری می کند.....وقتی که برنامه شروع شد حواسم به ان پسر بود که مبهوت نواختن کلهر شد  به پدرش می گفت: استاد ما می گوید در نواختن کمانچه تکان دادن و حرکت ساز خطاست و فقط باید ارشه روی سیم های ساز حرکت کند ولی کلهر نه تنها ساز را به شدت حرکت می داد بلکه در حقیقت با ان بازی می کرد! و صدای سحرامیزی از ان سیم ها در می اورد و اصلا برای نواختن احتیاجی به ارشه نداشت! و گاهی با انگشتانش به زیبایی ساز می زد ......شب خاطره انگیری بود صدای حزن انگیز کمانچه و تار عجیب من را مجذوب می کند "حزن" در موسیقی ایرانی روشن ترین صدایی است که به گوش می رسد که شاید ناشی از غم هجران باشد چیزی که در ادبیات ما هم به طور واضح و روشن دیده می شود "هجران "ناکامی" و "نرسیدن "که ریشه در تعصبات  وخط قرمزهای اهنین در فرهنگ شرقی دارد....

چیزی که برایم جالب بود این است که معمولا در کنسرت ها اتوکشیده ترین و اراسته ترین تیپ ها قابل رویت است! که معمولا در محیط های دیگر کمتر ادمها به این شیکی دیده می شوند و یا لااقل برای من که یک کاسبم و با ادمهای معمولی و عادی سروکار دارم اینگونه است....به این ادمها نگاه کردم به لباس هایشان به پوشش زنان و به مردان که خیلی اراسته و اتوکشیده بودند اینها طبقه متوسط شهری هستند طبقه ای که گرچه ممکن است دغدغه مالی هم داشته باشند ولی دغدغه هایی مانند ازادی های اجتماعی در انها از اولویت بالایی برخور دار است خواسته های این طبقه در زمانی که فشارهای اقتصادی بشدت مردم را ازار می دهد چندان مهم به نظر نمی رسد ولی این قشر حتی اگر در اکثریت هم نباشد قشر متنفذی است قشر جوان تحصیلکرده و نسبتا مرفه شهری که برایش مهم است که  بتواند یک فیلم خوب ببیند به یک تئاتر برود وقتی یک رمان می خرد مطمئن باشد که با حداقل سانسور چاپ شده و البته بتواند به کنسرت خواننده مورد علاقه اش برود...من مطمئنم اگر این قشر برای انتخابات پیشرو تصمیم درست نگیرد ممکن است مانند چند سال قبل زندگیش تحت فشار قرار بگیرد و عرصه برایش تنگ شود....

پی نوشت:از همه دوستان عزیزی که در پست قبل تولد بنده را تبریک گفته و من را شرمنده کردند تشکر می کنم و امیدوارم که در سال جدید همانطور که یک سال به عمرم اضافه می شود ادم بهتری هم باشم و برای شما و  همچنین خودم! آرزوی آرامش می کنم....

نظرات 10 + ارسال نظر
فائزه یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 ساعت 11:38

خوبم. خوبید ؟ یهو پریشب رفتم تو فکر شما.گفتم چقدر وقته من نرفتم بخونم . ایشالا بیشتر سر میزنم از این به بعد براااااااادر

ممنون فائزه خانم دوست قدیمی...

عشق یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 ساعت 11:14

کلهر ها همیشه هنرمندن چون من هم کلهر هستم

فائزه شنبه 16 اردیبهشت 1396 ساعت 15:01

اینجا هم کنسرت داشت من چون فردای سال بابام بود نتونستم برم ایشالا سری بعد

درود به فائزه خانم
احوال شما
خدا پدر گرامی شما را رحمت کنه.....

ایریس سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1396 ساعت 00:43

تولدتون خیلی خیلی مبارکه هدیه روز تولدتون بسیار عالی بوده، منم کاملا موافق نظر شما در مورد موسیقی شرقی هستم در مورد کنسرت و حواشیها ی ان باید بگم که این سختگیریها و خفقان کاملا رویکرد جامعه رو عوض کرده الان باشگاههای ورزشی مخصوص خانمها رو میشناسم که از مربی مرد استفاده میکنن و شهریه ماهانه شون بالای دوملیون هست یا وقتی برای مثال کوتاهی مو دنبال ارایشگر خوب میگردی اسم و شماره اقایی رو میدن که باید از چند وقت قبلش نوبت بگیری یا ویلاهای أطراف تهران شبهای جمعه دقیقا مثل کلاب و دیسکو شدن شما قرار نیست که با کسی اشنا باشی فقط بلیط ٢٠٠ هزار تومانی میخری و واسه چند ساعت میتونی برقصی مشروب بنوشی
تموم اینها به خاطر اینکه به اصطلاح پنهانی انجام میشه و هیچ نظارتی نداره و فقط باید رشوه به مامور داده بشه خودش باعث اسیبهای خیلی زیادی میشه
امیدوارم روزی برسه که یه تفریح ساده و سالم با این همه خفقان و کارشکنی همراه نباشه

دقیقا
برخی فک می کنند با زور و برخورد سلبی میشه همه چیز رو درست کرد تفریح و موسیقی نیاز مردم هست ممنوعیت فقط کارها رو زیر زمینی می کنه ...
ممنون از لطفت آیریس خانم....

مریم دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 ساعت 22:39

عجب هدیه تولد دوست داشتنی. تولدتون مبارک دوست اصفهانی. انشالا که سالهای سال شاداب و سرحال اینجا اعلام تولد کنید.
این پستتون عجب زیر پوستی و جالب تشویق به شرکت در حماسه کرده بود. خیلی جاهای دیگه یک جور دیگه تشویق میکنند،اما با این پستتون یادم افتاد که اقلا برای حفظ دوتا کنسرت هم که شده باید بی خیال عبور نکرد.

والا باور کنید من خودم هنوز برای شرکت در حماسه مورد نظر شما تصمیم نگرفتم ولی مهم اینه که نباید بی تفاوت بود....
ممنون مریم خانم...

رضوانه دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 ساعت 17:47

کیهان کلهر متاسفانه شناختی ندارم از ایشون و کارشون
ولی بااین تفاسیر پیگیر میشم که تا حدودی بشناسم هنرمندان کشورم را جالب بود برام که خودمم کلهر هستم

هنرمنده واقعا بزرگیه.....

عطیه دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 ساعت 10:36

بچه های کم سن و سالی ک این روحیات خاص رو دارن برام خیلی جالبن. فقط میتونم براشون دعا کنم ک با همین فرمون جلو برن و موفقت رو بغل کنن.
برام خیلی جالب بود ک ایشون جایزه گرمی رو بردن. اینطور ک پیداس بیشتر از خود ما ب هنر ما توجه دارن... .

من فک می کنم آموزش موسیقی برای بچه ها حتی از درس و تحصیل هم برای اونها واجبتره.....اونها بعدا که هم سن ما شدند بسیاری از مطالبی که در مدارس از بر می کنند را فراموش می کنند ولی تا آخر عمرشون می تونند از نواختن ساز لذت ببرند...

مرمری دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 ساعت 01:59

خوووووووش بگذره، تولدتون هم مبارک باشه

ممنون مرمزی خانم....

مانیا یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 ساعت 19:54

سلام
خوبین آقا مهرداد؟ تولد دو روزگی شما مبااارک
واااای چقد عالی و خوب! چند وقت پیش هم ک ایشون جایزه grammy رو بردن! چقد زیبا بود! یه چند وقت قبلش هم آذر ماه بود تالار وحدت کنسرت داشت ک ب مناطق محروم هم رفته بود برای ترویج موسیقی سنتی ایران! خلاصه سعادت نداشتم تابحال در کنسرتهای ایشون باشم اما بشدت پیگیرم
اینجا فقط یه بار کنسرت همایون بود ک رفتیم جاتون خالی

درود به مانیا خانم احوال شما؟
کنسرت همایون هم عالیه البته بنده در کارنامه ام کنسرت شجریان را هم دارم ولی سالها پیش

بهروز یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 ساعت 14:35

موسیقی سنتی ایران بینظیره . ما که نه امکان و نه فرصت کنسرت رفتن رو نداریم . راستی نوازنده تار کی بود ؟

درود به بهروز خان
راستش من هم خیلی وقت بود نرفته بودم و فقط بخاطر کلهر رفتم نوازندگان دیگر را نمی شناختم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.