داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

مصرف گرایی....

 

 

سابق یعنی دورانی که ما بچه بودیم مادرمان اسکناسی به ما می داد و می گفت برو یک بسته پودر سوخاری بخر یک مدل هم بیشتر نبود پول را می دادیم و یک بسته پودر سوخاری می گرفتیم  و یا مثلا می گفت یه بسته ماکارونی بخر ماکارونی هم یه مدل بیشتر نبود ماکارونی رشته ای و ماکارونی فرمی هم فقط پیچ و صدف و تمام!.....تازه اغلب ماکارونی ها هم خوب نبودند و موقع پختن" وا "می رفتند ولی حالا....

پودر سوخاری ماهی پودر سوخاری ماهی اسموکی پودر سوخاری ماهی اسپایسی پودر سوخاری مرغ پودر سوخاری مرغ اسموکی پودر سوخاری مرغ اسپایسی پودر سوخاری گرانول پودر سوخاری کریسپی پودر سوخاری طلایی پودر سوخاری پفکی پودر سوخاری میگو پودر سوخاری کنتاکی پودر سوخاری تمپورا پودر سوخاری سفید پودر سوخاری نارنجی ارد سوخاری ساده ارد سوخاری......یعنی ما یک قفسه کامل انواع و اقسام پودر سوخاری داریم که اغلب هم فرقشان این است که مثلا یکی فلفل دارد دیگری درشت است ان یکی ریز است ....در مورد ماکارونی هم به همین ترتیب شاید بیش از 100 نوع ماکارونی وجود دارد که تنها در شکل تفاوت دارند مگر نه ماده اولیه ماکارونی فقط" ارد و اب" است و دیگر هیچ ....

یکی از ویژگی های جامعه مصرفی تنوع است تنوع ادمها را به مصرف بیشتر ترغیب می کند چه بسا خانواده هایی که در هر مرتبه خرید چند بسته پودر سوخاری  از انواع مختلف می خرند که در طبخ غذاهای مختلف استفاده کنند این شاید به رفاه کمک کند ولی وابستگی افراد را بیشتر می کند مثلا ممکن است کسی نتواند ماهی را بدون استفاده از پودر سوخاری اسپایسی اسموکی بخورد! برای همین تدریجا سادگی از زندگی رخت می بندد و وابستگی افراد به کالاها بیشتر می شود من خودم گرچه ادم شکمویی هستم! و به غذا علاقه دارم ولی همیشه سعی کرده ام در این دام نیفتم ولی خواه نا خواه ما هم در دام برندها می افتیم یادش بخیر....سابق در دوران مدرسه و دانشگاه اساتید دروس عمومی و همچنین در کتاب ها بشدت به جامعه مصرفی غرب حمله می شد و انها را بخاطر مصرف زدگی مسخره می کردند ولی الان خود ما هم دقیقا دچار همان مصرف گرایی هستیم با این تفاوت که انجا بعلت رفاه و قدرت خرید بالا توده مردم می توانند مصرف کنند ولی در کشورهایی نظیر ما فقط یک طبقه خاص و عده ای معدود توانایی خرید و مصرف برخی کالاها را دارند.....

نظرات 5 + ارسال نظر
سارا شنبه 20 آذر 1395 ساعت 10:50

با سلام
الان که اکثر وبلاک نویس ها با اومدن تلگرام و اینستا تعطیل کردن و دیگه نمی نویسند خیلی عالیه که شما می نویسید
من تازه با وبلاگ شما اشنا شدم و چند مطلب شما رو خوندم.
در یکی از فیلمهای ted دلایل پیشرفت جوامع غربی و عقب ماندگی جوامع آسیایی (مثل هند) رو مقایسه میکرد.
یکی از دلایل مصرف گرایی جامعه غربی چون چون این روحیه باعث ایجاد تولید کار و شغل ، خلاقیت شده بود.

درود به شما
درسته....
ولی به شرط اینکه آن ملت تولید کننده و مولد باشند نه کشور ما که از تولید خبری نیست ولی مصرف گرایی لااقل در بخشی از مردم که قدرت خرید دارند رایجه. ...

سارا... چهارشنبه 10 آذر 1395 ساعت 11:59

سلام...

این مصرف گرایی مفرطی که فرمودید ... تحفه ی نفته!...
تا قبل از اکتساف نفت و ...بهتره بگم تا قبل از دهه ی ۵۰ شمسی ... و سرازیر شدن دلارهای نفتی در جامعه .... مردم ما اقتصاد مستقل و نسبتا خودکفایی داشتند... اما پول زیاد که ارمغان فروش نفت به کشورهای صنعتی بود... باید به طریقی به خود اونها بازمیگشت...
اگر در مورد اقتصاد ایران ...بعد از کودتای ۲۸ مرداد مطالعه کنید.... با اسنادی مواجه میشید که ...رسما برنامه ریزی است برای مصرفی کردن جامعه ایران ... و البته برنامه ریزی های اجتماعی دیگه (مثلا جدا کردن محل زندگی اعیان و مردم عوام )... که .... اصطلاحا به فرهنگ کودتا معروفه ...
حالا جالبه که الان در خوده غرب ... دارن بر روی کم کردن مصرف گرایی مردم خودشون کار میکنند... و نقطه ی هدفشون برای فروش محصولاتشون.... بازارکشورهای جهان سوم ...بخصوص کشورهای مسلمان ثروتمند مثل ایران و عربستان هست ... و اینطور بگم که ...این قصه سردراز دارد!...

درود به سارا خانم
مصرف گرایی از ویژگی های جوامع امروز است و البته یک حسن داره و دو عیب....حسن آن رفاه بیشتر و معایب آن یکی اسراف و دیگری وابستگی بیشتر. ...
اگر ملتی بتونه هنر تولید ثروت را داشته باشه نمیشه برای مصرف بیشتر به او خرده گرفت ولی امان از وقتی که ملتی بی هنر باشه و مصرف هم بالا باشه....

زری چهارشنبه 10 آذر 1395 ساعت 11:21

من همیشه فکر میکنم ملت اگر مثل من زندگی میکردن دنیا چقدر بیخود و بیزرق و برق بود...من با اینکه تقریبا اکثرا غذا خونگی آماده میکنم اما تا حالا پودر سوخاری نخریدم:-) داخل نون باگت سه نان یا هورسان را نگه میدارم و خشک که شد یه کم آرد و ادویه و فلفل و زردچوبه و نمک میزنم و میشه آرد سوخاری باهاش ماهی سرخ میکنم، مرغ هم سوخاری میکنم:-) الان اسم اینها را شنیدم حس اصحاب کهف بودن بهم دست داد:( کلا این حجم مصرفگرایی با روحیه ام و زندگی ام سازگار نیست اگر یه وقتی به اصرار دوستان تغییر رویه ای هم داده باشم، به قول یکی مثل کسوف و خسوفه و سالی یه بار بوده چون به دلم نمیشینه، برگشتم به سبک زندگی خودم...

دقیقا این از مشخصات یک کدبانو است.....

مرمری چهارشنبه 10 آذر 1395 ساعت 01:47

آره واقعا

سوسن همون سوگل سردرگم سابق سه‌شنبه 9 آذر 1395 ساعت 23:25

همه پستهاروخوندم پست قبلی خیلی عالی بوددرموردتنهایی وهمینطورپست دوزن براتون آرزوی روزهای خوب ودارم

ممنون از لطفت
یه کامنت بی رمق برای این همه پست قابل قبول نیست

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.