داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

مداد سفید....

 

 

در دوران تحصیل هیچ وقت نقاشیم خوب نبود خطم که افتضاح است! یعنی هر چه در کلاس انشا بی نظیر و بی رقیب بودم در کلاس نقاشی فقط بلد بودم یک مستطیل بکشم بالای ان هم یک مثلث بکشم و به ان مستطیل بچسبانم که بشود خانه با یک سقف شیروانی!  یک خورشید کودکانه و یک درخت سیب با برگهای سبز و میوه های قرمز یک نقاشی کاملا ابتدایی یعنی اگر همین الان هم به من بگویید یک نقاشی بکش بهتر از این بلد نیستم نمی دانم شاید استعدادش را نداشتم شاید هم دلیلش این بود که در دوران تحصیل ما به کلاس خط و نقاشی و ورزش اهمیت نمی دادند خیلی وقتها کلاس ورزش و یا هنر تعطیل می شد تا مثلا ریاضی و یا عربی درس بدهند یعنی ذهنیت سیستم اموزشی در ان دوران این بود که مثلا اگر دانش اموز بتواند فعل عربی "استفعال" را صرف کند برایش بهتر است که یک هنری یاد بگیرد و یا ورزش کند در حالیکه برای یک نوجوان هیچ چیز مهمتر از اموختن یک هنر و یا ورزش کردن و تخلیه انرژی نیست ولی چه می شود کرد ان دوران اینگونه فکر می کردند خدا می داند تاکنون چقدر ما تاوان ذهنیت اشتباه تصمیم گیرندگان را داده ایم.....

نقاشیم خوب نبود ولی به جعبه مداد رنگی زیاد نگاه می کردم  یک مداد خیلی توجهم را به خودش جلب می کرد مداد سفید....همیشه با خودم می گفتم فلسفه وجودی مداد سفید چیست؟ به چه دردی می خورد؟ در حالیکه در تمامی جعبه مداد رنگی های 12 تایی که داشتم یک مداد سفید هم بود بقیه مدادها مداد زرد قرمز سبز... تراشیده می شدند کوتاه می شدند با دویدن روی کاغذ به صفحات رنگ می بخشیدند و تصویر می ساختند ولی مداد سفید در بین مدادها از جایش تکان نمی خورد نه تراشیده می شد نه استفاده می شد  نه به درد می خورد....چند بار سعی کردم راهی برای استفاده از مداد سفید پیدا کنم با مدادهای تیره مثل مشکی کاغذ را سیاه می کردم و با مداد سفید روی صفحه سیاه  شده خط می کشیدم که شاید مداد سفید معنایی پیدا کند ولی فایده ای نداشت چون خطوط بی رنگ و کم رمق سفید بر صفحه تیره جلوه ای نداشت...روی کاغذ کاهی نقاشی کشیدم که شاید تیرگی کاغذ کاهی به خطهای مداد سفید مفهومی بدهد  که باز هم فایده ای نداشت جز اینکه خطوط سفید کمی واضح تر و مشخص تر می شد شما وقتی یک بسته مداد رنگی می خری برای ان مداد سفید هم پولی پرداخته ای در جعبه مدادها جایی برایش وجود دارد و همیشه تا مدرسه انرا حمل می کنی ولی کاملا بیهوده و بی فایده.....

چیزهای زیادی در زندگی ما شبیه مداد سفید است به درد نمی خوردند ولی برایش هزینه می دهیم مثلا  یکی از مداد سفیدهای زندگی ما "حرف مردم" است ما چقدر برای حرف مردم هزینه می دهیم لباس مورد علاقه مان را نمی پوشیم  برای حرف مردم از هزار جا قرض می کنیم برای اینکه یک ماشین خارجی بخریم و یا جهیزیه شاهانه به دخترمان بدهیم یا در فلان تالار عروسی بگیریم برای حرف مردم وقتی هم که خواستیم بمیریم یک قبر خوش جا و گرانقیمت می خریم برای حرف مردم!  ....کدام مردم؟....بسیاری از این مردمی که برای حرف و نظرشان زندگیمان را تغییر می دهیم  نه تنها به ما اهمیتی نمی دهند بلکه شاید دوست ما هم نباشند که اگر دوست هم باشند باز هم در ماهیت ماجرا تفاوتی نمی کند.....

مداد سفید شاید معنای دیگری هم داشته باشد شاید مداد سفید سمبل تنهایی باشد مداد سفید خیلی غریب است  تک و تنها بین مدادهای دیگری که تراشیده می شوند بچه ها با عشق و علاقه انها را به دست می گیرند و با ان یک دنیا تصویر و رنگ و شور می کشند ولی مداد سفید فقط یک تماشاچی است نه کسی او را می تراشد نه به دست می گیرد و نه حتی به ان اهمیت می دهد و اگر گم هم بشود هیچ کس به دنبالش نمی گردد چون اصلا دیده نمی شود او در جعبه مدادهاست چون باید حضور داشته باشد تا رنگها تکمیل شود فقط همین......

 در جعبه مداد رنگی" مداد سفید" چندان به کار نمی اید ولی به اندازه یک کتاب قطور پشت سرش فلسفه دارد.....

 

نظرات 13 + ارسال نظر
م چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 23:51

سلام
من از مداد سفید گاهی استفاده میکردم نخندینا
من خیلی لباس تور توری سفید دوست داشتم دختربچه هایی هم که می کشیدم اکثرا دامن های چین دوقلو داشتن گاهی با اصرار مداد سفید رو انقد روش می کشیدم شاید به چشم بیاد که البته از فرو رفته گی کاغذ در اثر فشار مداد و یه برق کمرنگ روی کاغذ میشد فهمید منظور هنرمند لباس توری سفید بوده

درود به شما
برای دختر بچه‌ها لباس سفید عروس جذابیت زیادی داره ولی ظاهرا با مداد سفید نمیشه این لباس را نقاشی کرد....

ریحانه چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 21:14

۱) شرمنده کامنتم دوبار ارسال شد. فکر کردم اولی نرسیده و از نو با نگارشی متفاوت دومی را نوشتم.گرچه حرفم یکسان بود.

۲) بله متوجه شدم که مداد سفید سمبل هست. به دو دلیل این نوع کامنت ها را گذاشتم. یک اینکه نشون بدم میشه شرایط را تغییر داد (ایمیل زدن به کارخونه برای حذف مداد سفید) و البته اینکه باید برای بهتر کردن جامعه (حتی در حد حذف مداد سفید از جعبه) تلاش کرد و نه فقط حرف زد. دوم اینکه همین مداد های سفید (حرف مردم یا ..) خوبی هم دارن و بستگی داره چطور و کی ازشون استفاده بشه (نوشتن پشت کارت تیره)

مرسی از پست زیباتون و جواب های پر از حوصله و دقتتون.

حرف شما درسته
ولی مثلا در مورد حرف مردم البته دید و نظر اطرافیان مهم است ولی نه آنقدر که ما را بیهوده به دردسر بندازه و حتی جهت زندگی ما را عوض کنه.....

ساکت چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 20:29

درود بر آقا مهرداد
از وقتی مطلبتونو خوندم دارم میگردم دنبال مداد سفیدهای زندگیم...
شاید ما هم مداد سفید کسی باشیم...شاید باید دوباره به رابطه هامون نگاه کنیم ببینیم تو جعبه مدادرنگی بقیه چه رنگی داریم...یا خودمون چه رنگی رو برای خودمون انتخاب کردیم و باهاش خودمونو به دیگرون معرفی کردیم...

درود به ساکت سخنگو!
فکر کردن به مداد سفید الهام بخش چیزهای زیادی توی زندگی ماست....چیزهایی که برایش بها می پردازیم ولی در زندگی ما نقشی ندارند. .....

من که میخوام برم سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 23:53

سلام
جالب بود مثل همیشه.
من خیلی در نقاشی خوب بودم اما همیشه برایم سوال بوده که چرا هیچکس در مدرسه مرا تشویق نکرد هنر را دنبال کنم (به جز همکلاس های معصوم که با چهره هایی جدی و مطمئن میگفتند تو نقاش بزرگی میشی) سیستم آموزش و پرورش حق بزرگی بر گردن تک تک ما داره وقتی بچه بودم و خودم را خدای نقاشی و هنر تصور می کردم، معمای مداد رنگی سفید، برایم معضلی بود، چون کار خاصی انجام نمیداد و فقط رنگ های زیرش را مات می کرد. بارها همه راه ها را آزمایش کردم و هربار از نتیجه مأیوس میشدم. بعدها فهمیدم باید مقوای رنگی می داشتم تا مداد رنگی سفید هنرنمایی کند. آن موقع مقوای رنگی نبود برخلاف امروز (در عوض کاغذرنگی های براق بود برخلاف کاغذرنگی های مات امروز ).

درود به شما
متاسفانه به آموزش هنر در مدارس اهمیت داده نمیشه مثلا در کشورهای پیشرفته به آموزش موسیقی بیشتر برای افزایش خلاقیت بچه‌ها اهمیت داده میشه در حالیکه در کشور آموزش موسیقی در مدارس ممنوع است!

مهسا سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 18:59

سلام.
تعبیر جالبی بود!
این سوال توی ذهن من هم بود، زمانی که بچه بودم...
البته اگه مداد سفید جنسش خوب باشه کار بردهای زیادی داره،
مثل سخنان انسان های بزرگ، اونجایی که باید خودشو نشون میده.

درود به شما
مداد سفید فقط بر صفحات تیره می تونه خودشو نشون بده غافل از اینکه دفتر مشق بچه ها سفید است....

ریحانه سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 18:56

بله. آبرویمان رفت. تقصیر خودم بود که به خاطراتم اعتماد کردم و گذر زمان رو لحاظ نکردم. بلی. باید قبل پرسیدن سوال گوگل میکردم. حالا من هیچی. شما که فروشگاه دارید و جعبه مداد رنگی جلو چشمتونه چرا آخه؟؟ اینم جواب شرکت پارس مداد که در عرض کمتر از چند ساعت بهم دادن:

با سلام
از توجه شما ممنونم. البته در جعبه هاى ١٢ و ٢٤ رنگ تولیدى ما مداد سفید وجود ندارد، در جعبه ٣٦ رنگ براى جایگزینى مداد سفید ، رنگ مفید ترى به نظر ما نمیرسد. چنانچه در این مورد پیشنهادى دارید بفرمایید.
با تشکر و احترام

خود ما در فروشگاه چهار مدل مداد رنگی می فروشیم دو مدل ایرانی به اسم فکتیس و سی بی اس که در بسته های 12 عددی انها مداد سفید نیست ولی در 24 عددی انها هست و در ان دو مدل چینی حتی در 12 عددی انها هم مداد سفید هست.....
همانطور که گفتم مداد سفید در این پست یک مفهوم سمبلیک بود ولی در هر حال برای این پیگیری جالب به شما درود می فرستم.....

ریحانه سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 18:37

آخه چرا با آبروی من بازی میکنید؟ چرااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
:))))

دارم شوخی میکنم. ولی خدا وکیلی آخه شما که مسیول فروشگاهید و این بسته های مدادرنگی رو میبینید، آخه چرااااااااااااا


اینم جواب کارخونه ی پارس: (در عرض کمتر از نیم روز جواب دادن)

با سلام
از توجه شما ممنونم. البته در جعبه هاى ١٢ و ٢٤ رنگ تولیدى ما مداد سفید وجود ندارد، در جعبه ٣٦ رنگ براى جایگزینى مداد سفید ، رنگ مفید ترى به نظر ما نمیرسد. چنانچه در این مورد پیشنهادى دارید بفرمایید.
با تشکر و احترام


تقصیر خودم بودا. اینقدر به خاطراتم ایمان داشتم و نمیدونم چرا حواسم به گذر زمان نبود که اول یه گوگل نکردم عکساشو ببینم و بعد بفرستم!

من مطمئنم همان کارخانه مدادسازی هم به پیشنهاد شما فکر می کند و شاید مداد سفید از مدادها حذف شد

سمیرا سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 18:17

خیییییلی قشنگ بود، چه تشبیه قشنگی، برقرار باشی آقا مهرداد

ممنون سمیرا خانم.....

ریحانه سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 16:32

با اجازتون ایمیل زیر رو فرستادم به کارخونه پارس مداد. شما هم اگر جایی دیگر رو میشناسید و دوست داشتید براشون بفرستید.

***************************
با سلام و عرض خسته نباشید.

پیشنهاد داشتم که مداد سفید را از جعبه ی مداد رنگی حذف کنید.

مزایا:
کاهش هزینه برای شما و خریدار. (در صورت حذف کردن)
رضایت و تمایل بیشتر خریدار از خرید محصول شما نسبت به محصولات دیگر (در صورت جایگزین کردن با یک رنگ دیگر )

علت:
مداد سفید اغلب در نقاشی های حرفه ای استفاده میشود. در آن نقاشی ها نیز مداد سفید بایستی از جنس روغنی مرغوب باشد تا جلوه کند. مداد های سفید در مداد رنگی بچه ها اکثر اوقات بی استفاده است. هزینه و مواد مربوط به آن هدر میرد.

راه حل جایگزین:
مداد سفید را جداگانه ارایه دهید. هر کسی بخواهد خریداری میکند. که اکثرا نیاز ندارند.


با تشکر

افرین به پیگیری شما....
من فک می کنم شما به عنوان یک مدیر روابط عمومی استعداد خوبی دارید.....
ولی من منظور سمبلیک از مداد سفید داشتم گاهی یک چیز جزئی الهام بخش افکار بزرگ است...

آسو سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 11:25

سلام عالی بود

درود بر شما
ممنون....

ریحانه سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 02:00

پشت کارت مجلسی (عروسی یا عزا) که تیره باشه (قهوه ای-سورمه ای- مشکی) با مداد سفید من دعوت ها رو نوشتم (حضور محترم ...) خیلی عالی می شد.

پس مداد سفید اونقدرها هم که فکر می کردم غریب نیست!.....

آذی سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 01:38

منم همینطور

.....

ن دوشنبه 5 مهر 1395 ساعت 15:16

عالی.
شایدم اونجاس که بقیه رنگا به چشم بیاد.

شاید..

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.