داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

ساز و همبرگر!.....

 

 

همبرگر چیست؟ مزخرف ترین و ارزانترین نوع گوشت در بازار که با ادویه طعم دار می شود و در یک روغن مانده و کهنه که مثل قیر سیاه است سرخ می شود و ان را لای یک نان باگت سفید می گذارند که کارشناسان در مورد مضرات نان های سفید و بدون سبوس مرتب هشدار می دهند که منشا چاقی و دیابت است در کنار ان گوشت سرخ شده برشهایی از کلفت ترین ودراز ترین نوع خیارشورقرار داده می شود! به همراه کاهو کلم و یا گوجه فرنگی که معلوم نیست چگونه شسته شده و سس مایونز که هم مواد نگهدارنده دارد و هم چرب است به یک چنین معجونی اصطلاحا می گویند همبرگر!....

دوستی دارم که فرزندش به کلاس اموزش کمانچه می رود که ظاهرا یکی از تارهای ساز بریده بود و برای تعمیرش به پاساژ عالی قاپو در چهارباغ رفتیم که ساز را تعمیر کند مغازه سازفروشی! شلوغ بود برای همین به او گفتم که می روم که چیزی بگبرم که بخوریم از پاساژ بیرون امدم و در فکر بودم که چه چیزی برای خوردن پیدا می شود که چشمم به ساندویچ فروشی ها افتاد در حالیکه هر کدام یک استوانه معطر از گوشت های کباب ترکی جلوی مغازه هایشان می چرخید و بوی عطری هم از انها به مشام می رسید بشدت گرسنه بودم و با توجه به اینکه امسال خوردن فست فود و نوشابه را تحریم کرده ام ولی خیلی وقت بود که همبرگر نخورده بودم برای همین تصمیم گرفتم همبرگر بخرم....مغازه ها شلوغ بود و من خیلی از توی صف ایستادن و انتظار کشیدن خوشم نمی اید برای همین به یک ساندوبچی خلوت تر رفتم به نسبت مغازه خلوت بود و البته همه چیز هم تمیزو مرتب به نظر می رسید دو همبرگر به همراه یک نوشابه و یک دلستر تلخ سفارش دادم که گفت دلستر تلخ نداریم که برایم خبر خوشحال کننده ای بود! چون دلم یک نوشابه سرد و شیرین می خواست و این جواب منفی بهانه ای برای شکستن تحریم نوشابه بود! ما هم گفتیم اشکالی ندارد یک نوشابه بده....

ساندویچ فروش مشغول صحبت  با یکی از دوستانش بود و اتفاقا یک مکالمه حساسی هم در جریان بود و از شیشه فر می دیدم که همانطور که مشغول درست کردن همبرگر است و بحث با رفیقش به جاهای حساسی می رسد دستش را به جایی در حوالی خشتکش می برد و از روی شلوار چیزی و یا احیانا چیزهایی را در ان قسمت می خاراند! و این کار را چند دفعه انجام داد که می خواستم به او بگویم بهتر است همبرگر بنده را درست کنی و تحویل دهی و بعدامی توانی به مشکلاتی که ممکن است احیانا در ان نواحی وجود داشته باشد در اسرع وقت رسیدگی کنی! که البته چون حس کردم طرف مکالمه ایشان یکی از اقوام اوست ترجیح دادم که ساکت بمانم و او را جلوی رفیقش ضایع نکنم گرچه اعتراض حق من بود....

همبرگرها را گرفتم در حالیکه اصلا میل به خوردنشان نداشتم ولی با این حال همبرگرها را با رفیقم خوردیم! که البته خیلی هم مزه داد و شاید هم دلیلش این بود که خیلی وقت بود که نخورده بودم.....

ما در فروشگاه نوعی کالباس خشک می فروشیم که اتفاقا عطر خوبی دارد و از یک کارخانه معتبر هم هست روی ان نوشته شده 40% گوشت و ما انرا به قیمت 7200 تومان می خریم! و من نمی دانم چه گوشتی در این مملکت هست که محصولی با ان تهیه شود و با احتساب همه هزینه های تولید و توزیع و سود کارخانه کیلویی 7200 تومان به فروش می رسد! ....خلاصه خوردن فست فود برایم عذاب وجدان در پی دارد چون باید تا صبح بیدار شده و اب بخورم به خودم گفتم خبرمرگم می رفتم و یک تکه نان جو و پنیر می خوردم و این اشغال ها را به خورد معده ام نمی دادم.....

در مغازه ساز فروشی مردی امده بود و یک  تار خرید فروشنده برای تست ساز روی صندلی نشست و شروع به نواختن ساز کرد و من هم با بغضی در گلو به او خیره شده بودم نوای حزن انگیز سازهای ایرانی تاثیر زیادی روی من می گذارد یک غم خاصی در موسیقی ایرانی هست که شاید منشا ان "غم هجران" باشد که در ادبیات ما هم بسیار قوی است......

نظرات 14 + ارسال نظر
زری دوشنبه 21 تیر 1395 ساعت 08:31

برای اینکه بتونید جلوی وسوسه ی فست فود مقاومت کنید تنها راهش اینه که اون جور مواقع سیر باشید حتی شده با نون پنیر.یه سوال، مضر بودن پیتزا بخاطر سوسیس و .... هست یا پنیر پیتزا هم مضره؟ یعنی پیتزای مرغ یا گوشت که سوسی و کالباس نداره دیگه سالمه؟

اتفاقا مطلب جالبی در مورد پیتزا خواندم که یک کارشناس گفته بود سس گوجه فرنگی مفیدترین و پر خاصیت ترین سس هاست و به خاطر پر فایده بودن سس گوجه می گفت پیتزا می تواند مفید باشد.....

سانیا یکشنبه 20 تیر 1395 ساعت 13:59 http://saniavaravayat.blogsky.com

والا من چند سال یهست دیگه ساندویج فهمبرگر و کالباس و سوسیس نمیخورم و این خیلی خوبه خوشحالم .البته نمیتونم منکر خوردن پیتزا اونم بدون زامبون و سوسیس کالباس بشم..چون بچم دوست داره ...اخرین بارکالباس خوردم بچم یک ماهه بود شبش مثل گوجه فرنگی قرمز شد و ...با کلی ترس بردمش دکتر بله کالباس خورده بودمو به بچه شیر داده بودم نتیجش شد این. و از اون تاریخ اینجورغذا ها حذف کامل شدن

متاسفانه جلوی بچه ها رو نمیشه گرفت.....

مانیا یکشنبه 20 تیر 1395 ساعت 01:46

خیلی ممنون ک در مورد کیارستمی نوشتید!
اما حیف که همه آثاراش پخش نمیشد و اگه پخش میشد طرفدار خیلی کمی داشت!
علی معلم در این مورد گفته بود: کاش بجای اینکه برای گرامیداشت و یاد و خاطره‌اش پروژکتور خاموش میکنند!؛ چند تا از کارهای اون رو به صورت عمومی اکران میکردن تا ماها ک کمتر با آثارش اشنایی داریم بیشتر آشنا میشدیم

درسته...
فیلمهای ایشان بیشتر هنرییه و مطابق سلیقه جهانی و چون مطابق سلیقه عوام نیست زیاد هم شناخته شده نیست...

مانیا یکشنبه 20 تیر 1395 ساعت 01:39

دوباره سلام
خدارو شکر، منم خوبم ممنون
خب باتوجه ب توضیحاتی ک دادین بله حق باشماست
در مورد سؤالتون والله تا جایی ک من اطلاعات دارم در ستار برای قسمت پرده از روده گوسفند استفاده میشه و تار هم اون قسمت روکش کاسش از پوست گوسفند هست! در مورد بقیه ساز ها هم اطلاعاتم دقیق نیست زیاد

من منم اطلاع دقیقی ندارم ولی دیده ام که در تا رو سه تار از جاهایی از گوسفند استفاده میشه ولی دقیق نمی دونم از روده یا پوست!

مهسا شنبه 19 تیر 1395 ساعت 15:38

چرا دسترسی دارم، اما در شرایط زندگیم تغییر بزرگی بوجود اومد(مثبت(امیدوارم!))پیش اومد، که تازه دوباره داره به بستری صاف و هموار وارد میشه...

انشاالله که خیره....

سارا... شنبه 19 تیر 1395 ساعت 13:21

سلام...

من فکر میکنم وقتی ادم به هر دلیلی ... میخواد از بیرون غذایی را بخره و بخوره ....بهتر هیچ نوع نظارتی روی چگونگی تهیه اش نداشته باشه!!... اینطوری میتونه بیشتر و بهتر از اون غذا لذت ببره!

خوشبختانه من همبرگر دوست ندارم ... اما خیلی از فست فودهای دیگه رو دوست دارم و میخورم .بخصوص پیتزا....... که البته از نظر آشغال و مضر و بد بودن ... چیزی از همبرگر کم ندارن ...

ولی سوالی که در مورد این پست برام ایجاد شد ... درباره ی ساز هست!... سازفروشی شلوغ بود!!!!!!؟... اونقدر که باید در صف انتظار بایستید !!!!؟... همشهری های ما اینقدر طرفدار ساز و نوازندگی شدن و ما بیخبریم!!!؟

این تابستون که اومدم اصفهان ...حتما باید یه سر به عالی قاپو و مغازه های سازفروشیش بزنم ......

درود به سارا خانم
شما در هنر دوستی ما اصفهانی ها شک نکنید!
اول تابستان اوج کلاسهای آموزش موسیقی برای بچه هاست و فروشگاههای ساز فروشی هم زیاد نیست برای همین اوایل تابستان فروش ساز بازار داغی دارد
اقبال مردم برای یاد دادن ساز به بچه هاشون بشدت افزایش پیدا کرده....

عطیه شنبه 19 تیر 1395 ساعت 09:18

شروع متن عالی بود کلی خندیدم.
این فست فودها، لامصب های خوشمزه ان. آدم نمیتونه ازشون بگذره آخه نهایتا میشه کمشون کرد

درسته...
متاسفانه در این دنیا هر چیز خوب لذت بخش و خوشمزه ای که هست یا ضرر داره یا گناه!

مهسا جمعه 18 تیر 1395 ساعت 23:44

سلااام و درود به آقا مهرداد!
خدارو شکر تو این چند وقت غیبت ما وبلاگ سر و مر گنده سر جاش بود.
از زمان وارد کردن آدرس وبلاگ تا لود شدنش همش میگفتم نکنه دیگه نباشه، اما خدارو شکر همه چیز سر جاشه...

در باب مضرات فست فود که گفتنی هارو گفتید، اما من هنوز در عجبم چرا قانون "فست فود هرچی کثیفتر، خوشمزه تر" حکم فرماست!!!

درود به مهسا خانم
مگه به اینترنت دسترسی ندارید؟!....
اون قانون هم تا حدی درسته نمی دونم چرا دنیا اینجوریه!

ندا بانو جمعه 18 تیر 1395 ساعت 20:47

سلام اقای مهرداد
وقتتون به خیر و شادی
عیدتون مبارک جناب
بعد از مدتها فشار درس و امتحانات الان فرصتی شد مجددا به اینجا سر بزنم و نوشته های شما رو بخونم..
من هم اتفاقا همین پریشب بعد از حداقل شش هفت ماه همبرگر خوردم اونم با نوشابه!
در واقع به خودم عیدی دادم!
دروغ چرا ولی خیلی خیلی چسبید
من که به این دست خوردنی ها اعم از فست فود و چیپس و پفک و ...میگم خوشمزه های لعنتی!

درود به ندا بانو
عید شما هم مبارک
همانطور که در کامنت قبلی هم گفتم در این دنیا تقدیر هست که اگه چیز خوب و خوشمزه ای دیدی یا باید ضرر داشته باشه یا باید برای جهنم!

مانیا جمعه 18 تیر 1395 ساعت 18:29

سلام
چگونه اید اقا مهراد؟؟!!
نمیدونم انقد پراکنده نویسی در نوشتن پستها ربطی ب اون غم هجران اخر پست داره یا نداره؟؟
از طرفی هم بد نیست ک عنوان ساز و همبرگر باشه اما خود پست هر کدام رو به طور جدا از هم مورد بررسی قرار بده! هر چند از اون ساز در مقابل توضیحاتی ک برای هبرگر داده بودین، انگار هیچی نگفتید!
عنوان رو ک خوندم فک کردم میخواید از ارتباط روده گوسفند با ساز و روده و معده گوسفند ک بعضأ گفته میشه داخل همبرگر ازش استفاده میشه بنویسید ک خب...
رااااستی چه خبر از امتحانات؟؟

درود به مانیا خانم
من خوبم شما چطورید؟
نقد مفیدی از این پست بود که درست و جالب بود من اگه بخواهم روی اصول بنویسم باید هر پست را در دو سه پست جدا بنویسم که متاسفانه فرصتش نیست و همانطور که گفتید مثلا این پست باید در دو پست جداگانه نوشته می شد...
امتحانات هم همگی 17!
چه سازی در اون روده گوسفند هست؟!

ساکت جمعه 18 تیر 1395 ساعت 15:25

درود بر آقا مهرداد
من بیشتر از ۴ سال هست که هیچ گونه ساندویچی نخوردم، و در ۳ سال اخیر فکر کنم ۲ بار پیتزا خوردم...یعنی با هر کسی برم بیرون، بندگان خدا از گرسنگی میمیرند....مگه اینکه رستوران تمیز پیدا کنم و برم غذای سالم بخورم..
علت رفتار من برمیگرده به بلایی که سال ۹۱ سرم اومد...یه روز مهم از یه ساندویچی معروف یه مارک معروف کوفتی یه ساندویچ گرفتم و خوردم..تصور کنید وسط لباس فروشی در حال تعویض لباس، احساس کردم معده و روده ام، آره...نمیدونم با چند تا سرعت تو خیابون میدویم...فقط میدونم از روی این مانع های وسط خیابون میپریدم..شانس آوردم سرویس بهداشتی چند تا خیابون پایین تر بود...حدود ۴ ساعت نمیتونستم از جلو سرویس کنار برم...خرید که هیچی...حتی نمیتونستم برم خونه... تا ۱ هفته مریض شدم...سال بعد هم معده درد گرفتم و دیگه هیچ ادویه ای نمیخورم...و اینگونه شد که من دلم واقعا یه ساندویچ تند و البته تمیز میخواد
این بود خاطره من
نمیدونم چرا به نظرم قبلا این خاطره رو اینجا تعریف کردم
راستی به نظرم سه تار از تار بیشتر رو آدم تاثیر میزاره..
شاد و سلامت باشید

درود به ساکت سخنگو!
نخیر خاطره تکراری نبود و کاملا دست اول بود
اتفاقا حسن این اتفاقات اینه که مثلا کسی نسبت به یک عادت منفی تنفر پیدا کنه مثل شما که این مسمومیت باعث بیزاری شما نسبت به فست فود شده....

مرمری جمعه 18 تیر 1395 ساعت 00:51

سلام به داداش مهرداد گل ، خیلی عااااالی بود ، مردم از خنده ، خیلی شلوغی ،

درود به مرمری خانم
مدتیه که غایبید درسته سر ما شلوغه ولی امار دوستان را داریم!.....

سلام پنج‌شنبه 17 تیر 1395 ساعت 23:28

اقا مهرداد، علت تشنگی زیاد بعد از خوردن برخی از فست فودها، چیست؟
نمک زیاد می ریزن؟ یا علتی دیگه داره؟

دقیقا علتش اینه که فست فود نمک زیادی داره که این را هم به مضرات دیگر فست فود اضافه کنید....

بانو پنج‌شنبه 17 تیر 1395 ساعت 15:26

به اهل خانه بگید براتون سوسیس کالباس خانگی درست کنند.
روش تهیه اش هم از توی نت سرچ بفرمایید پیدا میشه.
ما سوسیس کالباس را به خاطر طعم خوبش دوست داریم.
یه مدل کالباس هم هست البته در تهران دیدم نمی دونم در بقیه شهرها پیدا بشه یا نه که خود گوشت را به طور درسته تحت فرآیندهای بخار پز و تزریق ادویه قرار میدن و مثلا گوشت مرغ با طعم ادویه های کالباس و فوق العاده خوشمزه .

والا من کالباس خونگی هم خورده ام ولی طعمش مثل کالباس های بازاری نبود یا من زیاد خوشم نیومد....
اون چیزی که گفتید ژامبون 90% گوشت هست که ما هم اینجا می فروشیم و با کالباس های دیگه از جهت مواد نگهدارنده و مضراتش تفاوتی نداره....
کلا توصیه سازمان بهداشت جهانی حذف گوشت های فراروری شده از رژیم غذایی ست حالا در انواع مختلف....

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.