داستانهای یک فروشگاه
داستانهای یک فروشگاه

داستانهای یک فروشگاه

قومیت!

 می خواستم در مورد ان جنجالی که در مورد برنامه کودک فیتیله! برپا شد پستی مفصل بنویسم  که متاسفانه وقتش را ندارم ولی  حیفم امد از ان بگذرم برای همین  ترجیح می دهم چند جمله  بگویم...

 تاریخ جنگهای  اروپا را که بخوانید نکته بارز و مشخص ان قرنها جنگ و جدال و قربانی شدن دهها میلیون انسان بر سر مرزها است بعد از جنگ دوم جهانی رهبرانشان دور هم جمع شدند و مرزها را برداشته و اتحادیه اروپا را شکل دادند....در انتخابات اخیر کانادا یک زن افغان و یک مرد هندی برای وزارت در این کشور پیشرفته و ثروتمند برگزیده شدند! و جالب  اینجاست  که ان مردی که در کابینه جدید به وزارت رسیده یک هندی به تمام معناست مانند سیکهای معتقدهندی عمامه به سرش می گذارد و سیبیلهای بلندی دارد و به یک هندی شباهت بیشتری دارد تا یک کانادایی و یک چنین شخصی برای حساسترین وزارتخانه یعنی وزارت دفاع کانادا برگزیده شده است!....در چین حتی اگر عالیترین مقام حزب هم مرتکب فساد مالی شود او را دستگیر کرده و مجازات می کنند و تاکنون چندین نفر از افراد عالیرتبه حزب کمونیست بعلت فساد مالی بدون هیچ اغماض و بخششی اعدام شده اند...دلیل همه اینها این است که رهبران و همچنین مردم ان کشورها ادمهای عاقلی هستند و می دانند بزرگترین دشمن ارامش انسان و دلیل اصلی همه جنگها و منازعات "مرز" پول " و "قومیت" است و انسان تا وقتی  خودش را از شر این سه عامل وسوسه انگیز نجات ندهد به ارامش و صلح  نخواهد رسید از این سه عامل قومیت از همه بدتر است همین چند روز پیش یک تشییع جنازه در کابل برگزار شد که در ان چهار مرد سه زن و یک دختر نه ساله تشییع شدند جریان از این قرار بوده که این هشت نفر از قوم هزاره بودند و سوار بر اتوبوسی راهی شهرشان بوده اند که مهاجمین که از قوم پشتون بوده جلو اتوبوس را می گیرند و انها را از اتوبوس بیرون می کشند و فقط بخاطر اینکه انها از قوم دیگری از افغانستان بوده اند همه انها را بی رحمانه سر می برند!....شاید برای شما عجیب باشد که چگونه کسی به خودش اجازه می دهد یک دختر بچه نه ساله را فقط بخاطر اینکه از قوم دیگریست سر ببرد!؟

در جنگ بوسنی هرزگوین صربها در شهر سربرنیتسا مرتکب یک نسل کشی بزرگ و تاریخی شدند یعنی اینکه انها شهر را تصرف کرده و مردم را در میدان اصلی شهرجمع کردند و همه پسرها و مردهای بوسنیایی بالای پانزده سال را که بیش از 8000 نفر بودند را جدا کرده و جلوی چشمان خانواده هایشان تیرباران کردند و انها را در گورهای دستجمعی دفن کردند یکی از شاهدان که پسر شانزده ساله اش تیرباران می شود یکی از سربازان صرب را شناسایی می کند او می گوید ان سرباز صرب پسر همسایه مان بود!  هر چه به او التماس کردم که جلو کشته شدن پسرم را بگیرد قبول نکرد و انها پسرم را کشتند....

شاید این قساوت و بی رحمی غیر قابل درک  و غیرقابل باور باشد ولی اگر در کشوری پرچم قومیتها برافراشته شود هیچ کس در امان نخواهد بود و همه چیز و همه کس را نابود می کند و هیچ برنده و پیروزی هم وجود نخواهد داشت به سوریه نگاه کنید! این کشور بخاطر دعواهای قومی و مذهبی برای همیشه از بین رفت نه به این خاطر که خانه ها ساختمانها و زیرساخت هایش ویران شدند نه به این خاطر که اثار تاریخی اش منفجر شده و به تاراج رفتند بلکه به این  که خاطر جنگ باعث ایجاد انچنان کینه ای بین اقوام مختلف این کشور شده که دیگر نمی توانند کنار یکدیگر زندگی کنند....

البته من اعتقاد دارم که ما با ان موارد بالا تفاوتهای اساسی داریم چون مردم ایران بمراتب باسوادتر و متمدنتر از کشورهای فوق الذکر هستند  و در ضمن ملاتی که اقوام ایرانی را به هم چسبانیده  بسیار قویتر از این حرفهاست ولی با این حال باید مواظب باشیم! مواظب همین جوکهای بی ارزش و حقیر قومی که ممکن است کسی را در گوشه ای از این سرزمین بیازارد و باعث شود اقوام و یا گروههایی در این سرزمین احساس غریبگی کنند مثلا وقتی ما از کشته شدن مظلومانه هموطنانمان در عربستان ناراحت و عصبانی هستیم و به همین خاطر به اعراب می تازیم یادمان باشد که تعداد زیادی از هموطنانمان در جنوب کشور عرب زبانند که ممکن است ازرده شوندو در ضمن از انطرف هم باید حساسیت ها را کم کرد اگر اشتباهی می شود سهوی اتفاق می افتد کسی حرف می زند که توهین تلقی می شود و در ضمن بعد هم معذرت می خواهد فقط باید بخشید بالاخره یک قاتل هم اگر پای چوبه دار از مادر مقتول معذرت خواهی می کند گرچه قاتل عزیزترین کس ان مادر را به ناجوانمردانه ترین صورت از او گرفته ولی گاهی ان مادر می بخشد و قاتل نجات پیدا می کند

چندی قبل سریالی از تلویزیون پخش می شد به اسم "ساختمان پزشکان" که یک پیرمرد اصفهانی در ان سریال بود که بنده را بفکر فرو برد! ان پیرمرددر ان سریال  بسیار خسیس و فرصت طلب تصویر شده بودکه از بچه هایش هم اجاره خانه می گرفت و هر دفعه به بهانه ای از انها پول طلب می کرد و پولهایش را هم در بالش و رختخوابش پنهان می کرد! و از هر فرصتی برای سوء استفاده از دیگران و حتی اعضا خانواده اش استفاده می کرد در انزمان که این سریال پخش می شد با خودم می گفتم اگر مثلا به جای این پیرمرد اصفهانی یک شخص از فلان قوم و یا شهر در این سریال بود چه اشوبی به پا می شد!.....

نمی خواهم شعار بدهم ولی همه حرف من این است بیاییم با یکدیگر مهربانتر باشیم کمی از حساسیتها کم کنیم و اینقدر به نیت یکدیگر مشکوک نباشیم و یک سوال پیش می اید که چرا اخیرا اینقدر حساسیتها افزایش یافته؟ اگر یادتان باشد سالها قبل مرحوم منوچهر نوذری در برنامه رادیو صبح جمعه برنامه بسیار شاد و فرحبخشی را با یک تیم بسیار هنرمند اجرا می کرد که در ان برنامه همه لهجه ها و قومیتها به شوخی و استهزا گرفته می شد و کسی هم دلگیر و ناراحت نمی شد ولی الان طنز به بن بست رسیده ! نه می شود با پزشکان شوخی کرد نه با معلمین و نه با لهجه فلان قوم برای همین هم هست که مهران مدیری برای ساختن اخرین برنامه اش به سراغ زندانیان رفته ! چون انها نمی توانند اعتراض کرده و به خیابان بریزند!.....

نظرات 17 + ارسال نظر
سانیا شنبه 30 آبان 1394 ساعت 15:33 http://saniavaravayat.blogsky.com

من از مادری ترک و از پدری کردم . یک اصلم هم اون وسط ها میرسه به روس بهخداجرات ندارم بههیچ کدومشون حرف بزنم .
هم کردی حرف میزنم هم ترکی .
البته متاسفانه به دلیل لهجه مورد تمسخر واقع شدم ولی با همه این احوال به نظر من برابر بودند برای همه هست . من نمی دونم همه چیز این مملکت درسته فقط قومیتو لهجمون مشکل داره ؟؟؟؟؟؟

همان طور که اشاره کردم به نظر من تعصبات قومی بزرگترین تهدید اجتماعی اینده ماست چون فوق العاده خطرناک است....

زینب پنج‌شنبه 28 آبان 1394 ساعت 10:12

سلام مهردادخان
آخ آخ امان از این قومیت گرایی...
من نمیدونم این چه داستانیه که تمام مرزنشینای ایران یا ساز استقلال طلبی میزنن و یا میخوان به کشور همسایشون ملحق بشن..باورتون میشه من تو خوابگاه یه هم اتاقی تایبادی داشتم که با تعصب زیادی خودشو افغانی میدونست؟!!

درود بر زینب خانم
البته همه این ها ریشه داره و ریشه اش به این برمیگرده که خیلی اقوام در فرهنگ ما احساس غریبگی می کنند چون نه دینشان چندان به رسمیت شناخته می شود و نه فرهنگشان و تبعیض هم متاسفانه احساس می شود....
البته این هم اتاقی شما که دیگه واقعا قابل ستایش است!

م شنبه 23 آبان 1394 ساعت 16:06

من بچه که بودم رفتم تبریز و اینا که گفتید رو قبول دارم حتی یادمه مامان من ترکی زیاد بلد نبود اگه تو حرفا فارسی قاطی میکرد جوابش رو نمیداند:/ صحبتهای شما رو کاملا درک میکنم و تا حد زیادی هم موافقم. والا چی بگم اون چیزی که راجب قوم ترک و کرد گفتم حاصل زندگی تو کرج هست که بیشترین مهاجران از این دو قوم هستن هر دو هم یه عده متعصب دارن البته نه همشون و وضع نسبت به گذشته خیلی بهتره. اگر اسم قوم کرد رو آوردم به خاطر ایجاد حساسیت یا نادیده گرفتن محرومیت و تبعیض نبود. چون ۴ سال خواهرم در ارومیه بین دو قوم ترک و کرد زندگی کرده و تعداد زیادی از دوستان و همسایه های ما کرد هستن دوستان خوبی هستن خصلت های نیکو زیاد دارند اما به محض اینکه اتفاقی برای یه کرد در هر نقطه از ایران بیفته به سرعت موضوع رو قومیتی میکنن لباس و زبان خودشون رو برترین میدونن و متاسفانه وقت زیادی رو صرف اثبات یه موضوع چیپ میکنن. بذار یه مثال بزنم همین چند هفته قبل یکی از ورزشکارا با لباس محلی کرد وارد ورزشگاه میشه و یه عده شروع میکنن به مسخره کردن اگر شما در ارومیه زندگی کرده باشید میدونی این شهر به شهر ۷۲ ملت معروفه و همه هم با صلح کنار هم هستن حتی یهودی و ارمنی هم اونجا زیاده. اگر بنا باشه بخوان همدیگه رو مسخره کنن که هر روز دعوای قبیله ای میشد!! مشخصه که این کار از طرف یه عده قلیله نه همه ! ولی عزیزان کرد متاسفانه شروع کردن به نواختن بقیه! خب این ماجرا چه ربطی به تبعیض داره ؟به نظر من توجیه هست که باعث میشه زمینه برای کارهای غیر عقلانی باز بشه. و هر کسی کار خلافش رو نسبت بده به تبعیض های گذشته .
تبعیض فقط مربوط به اون نقطه نیست و مردم سیستان و اعراب جنوب هم تحت فشارند و با وجود نفت جز فقیرترین استانها هستن ولی من ندیدم وقتی اتفاقی براشون میوفته به اقوام دیگه فحش بدن یا توی فضای مجازی همدیگه رو دعوت به قیام و جدایی از ایران بکنن ناسلامتی کرد و ترک هم باشیم آخرش ایرانی هستیم ! حتی آخرین بار سر اون موضوع هتل که ممکنه برای هر قومیتی پیش بیاد دوستان کرد من تو گروهی که از اقوام دیگه هم بودن شروع کردن به توهین و فحش دادن بعد که خنک شدن تازه فهمیدن چه گندی زدن و عذر خواهی کردن!!! فقط برای اینکه یه آقایی گفته بود موضوع رو نژادی نکنید پاکدامنی برای تمام زنان ایرانی مهمه.
من لااقل از تحصیلکرده هاشون توقع نداشتم متاسفانه یکی دو بار هم نبوده که به یه جمع خاص بشه نسبت داد دقیقا شبیه تعصب ترکها تو وجود اونا هم هست ولی چون جمعیتشون خیلی کمتره کم به چشم میان. چه معنی داره یکی بگه "پاش برسه کردای با غیرت سرتون رو میبرن!!!" اونم یه تحصیلکرده! بی سواد که نیستیم گیرم دولت تبعیض قایل شده به مردم چه ربطی داره آدمیزاد که نباید عقلش رو آکبند نگه داره. البته بگم الان تعداد اینجور رفتار کم شده ولی کمش هم زیاده!
این همه گفتم که بگم به نظر من حساسیت زیاد رو قومیت چیز جالبی نیست اتحاد رو از میبره و بهتره احساست وطنی و میهن پرستانه جایگزین احساست قومی بشه .
کلا از نژادی کردن موضوع بدم میاد فرقی هم نمیکنه کرد باشه یا ترک. اگه اسم کرد رو آوردم دیدم حالا که داریم قومیت گرایی افراطی رو تقبیح میکنیم چه خوبه که این رو هم بگم لااقل تحصیلکرده های این اقوام یکم فکر کنن سریع همه چیز رو به مذهب و قومیت ربط ندن امروز فیتیله فردا ماجرای هتل و استادیوم و ...
ببخشید طولانی شد.
خدانگهدار

ببینید من با اغلب حرفهای شما موافقم ولی من مسئله را از یک دید دیگه می بینم اول اینکه گاهی اوقات ما قضاوتمان از افراد را به یک قوم چند میلیونی بسط می دهیم این درست نیست مثلا در همین مسافرتی که من به شمال داشتم یک مکانیک شمالی رفتار منصفانه ای با من نداشت حالا من می توانم به شهرم بیایم و بگویم که شمالی ها فلان! این درست نیست چون من رفتار یک نفر را به چند میلیون ادم بسط داده ام که اصلا منصفانه نیست مثلا من چند بار در سفرهایم شنیده ام که می گویند اصفهانی ها بد ادرس می دهند! و یا مثلا وقتی از انها سوال می کنیم درست جواب نمی دهند خوب این ریشه دارد! اصفهان یک شهر توریستی است که در برخی مواقع مثل نوروز میلیونها نفر مسافر اینجا می اید و همه هم می خواهند چهارباغ و یا به میدان نقش جهان بروند! حالا شما تصور کن ان کاسبی که در میدان نقش جهان باید به سوالات مسافران مثل اینکه رستوران خوب کجاست اتاق خوب کجاست منارجنبان کجاست! جواب بدهد! به ده نفر بیست نفر پنجاه نفر صد نفر اول جواب می دهد ولی به صد نفر دوم دیگر توان و انگیزه جواب دادن ندارد! و این است که ما مردم یک شهر بدنام می شویم! پس در قضاوت کردن باید مواظب باشیم از حد انصاف خارج نشویم
مسئله دیگه اینه که قومیت در هر کشوری مثل رابطه یک زن و شوهر زیر یک سقف می مونه! یک زن و مرد وقتی تصمیم می گیرند زیر یک سقف زندگی کنند ناچارند معایب یکدیگر را نادیده بگیرند و به محاسن یکدیگر نگاه کنند تا بتوانند زندگی کنند مثلا اگر فلان قوم خوشش نمی اید که با لهجه و یا احیانا زبانش شوخی شود باید به خواست او احترام گذاشت مورد مثل فیتیله چند بار اتفاق افتاده و باید درک شود که مثلا ترکها خوششان نمی اید با انها شوخی شود مثل این می ماند که مثلا چند نفر جایی نشسته اند و مشغول خنده و شوخی با یکدیگرند یک نفر از میان ان چند نفر خیلی جدی و عبوس می گوید با من شوخی نکنید! این حرف شاید کمی خشن و متعصبانه به نظر برسد ولی من می گویم باید به نظر او احترام گذاشت چون این حق اوست ولی مثلا شما به جناب خان در برنامه خندوانه نگاه کنید من نه تنها اعتراضی از جنوبی ها ندیده ام بلکه استقبال هم کرده اند و یا مثلا در شهر خودم من ندیده و نشنیده ام کسی از شوخی با اصفهانی ها ناراحت و عصبانی شود چون ما اصفهانی ها علی رغم ظاهر جدی که داریم! بشدت اهل طنز و شوخی هستیم و این در ذات لهجه و فرهنگ ماست خوب می شود با این فرهنگ ها و لهجه ها شوخی کرد حرف اصلی من این است که با هوشمندی باید حساسیت های قومی را شناخت و انها را رعایت کرد و شوخی بردار هم نیست چون بسیار حساس است و البته دشمنان هم تحریک می کنند این یک شعار و یا حرف تبلیغاتی نیست این یک واقعیت است که برخی قدرتهای خارجی درصدد تحریک احساسات قومی هستندگرچه من هم مثل شما بشدت با قومیت و قوم گرایی مخالفم قوم گرایی و تعصبات قومی به غیر از جنگ و دعوا و بهم خوردن ارامش زندگی انسان هیچ سود دیگری ندارد انسان وقتی به ارامش می رسد که در عین داشتن فرهنگ و اداب و رسوم قومی خودش خود را فقط یک شهروند متعهد بداند و لاغیر....
اینکه گفتید ببخشید طولانی شد درست نیست! چون جواب من طولانیتر شد!

م شنبه 23 آبان 1394 ساعت 12:49

والا اصلیت منم ترکه :-) ولی زبان ترکی رو متاسفانه بلد نیستم اولش که طنز رو دیدم به نظرم بد بود ولی یه دفعه یاد سریال باجناقلار افتادم و خندم گرفت تو این سریال هر جور حماقتی که فک کنی از این سه تا باجناق برمیومد ولی چون خودشون برای شبکه استانی ساخته بودن کلی هم باهاش حال کردن جوری که شبکه ۲ که سراسریه هم پخشش کرد.
تو رادیو البرز بدترین حرفا رو به کرجیا میزنن حتی یه بز رو گذاشته بودن که کرجی اصیل بود و یه سری تیکه به کرجی ها مینداختن! تلویحا بهمون گفتن بز کوهی:-) دو تا مجری مسخره داشتن که عین عقده ایها تو هر یه خط ۱۰ بار میگفتن آی دهاتیااا یه جور که مشخص بود دیگه از طنز گذشته و به کل کل تهرانی و کرجی رسیده:-) آخرش هم بز کوهیه تنبانش رو پشت کوه های البرز درآورد و راهی تهران شد و گفت من کی با بقچه از پشت کوه اومدم؟ :-)
خب ما صدامون در نیومد تظاهرات هم راه ننداختیم کلا قوم ترک و کرد خودبرتربین هستن حالا شانس آوردیم با ترکها شوخی کردن اگه به کردها گفته بودن که الان جنگ داخلی داشتیم و یه مشت سر بریده!

ببینید یه کم با پاراگراف اخر مشکل دارم من خودم به تبریز و بانه که یکی ترک نشین و دیگری کرد نشین است سفر کرده ام مردمان این دوشهر بدون هیچ مبالغه ای مهربان و دوست داشتنی بودند مثلا در تبریز من هر جا می رفتم یک رفیق پیدا می کردم راننده تاکسی کفاش لباس فروش....ولی بعدا سفرنامه ای در مورد تبریز نوشتم که سراسر تعریف و تمجید بود ولی همانطور که می دانید سفرنامه های من با طنز همراه است و اصولا طنز امیز ترین نوشته های من سفرنامه هایم است چند شوخی کوچک در ان سفرنامه بود که کامنت های بسیار تندی دریافت کردم و بشدت بنده را نواختند! مثلا من تا انزمان نمی دانستم که برخی از واژه اذری خوششان نمی اید و خودشان را ترک می دانند و باور کنید که تا انزمان من این را نمی دانستم فقط به خاطر استفاده همین واژه کلی دوستان عنایت فرمودند! و یا مثلا به شوخی در جایی گفتم که دختر های تبریزی زیبا هستند که کامنت های بسیار خشنی دریافت کردم که مثلا دختران تبریزی فقط مال ما هستند و حق نداری در موردشان صحبت کنی! که البته من هم در جواب گفتم به خدا قسم من انجا نیامده بودم زن بگیرم! من فقط چند روز مهمان شما بودم و خلاص! حتی از مسافرخانه محل اقامتم هم که بسیار کثیف بود انتقاداتی کردم که ان هم تحمل نشد و در جواب گفتند مگر به یک کشور افریقایی سفر کرده ای!؟!البته من چندان ناراحت نشدم چون تبریز شهری بود که من خاطرات خوبی در همان سفر کوتاه از انها داشتم ولی در هر حال یک تعصبی دیده می شود که از دلایلش هم می گذرم ..........
در مورد کردها بعضی اوقات محدودیتهایی هست که یک قوم اعتراض خودش را به بهانه برخی اتفاقات ولی در حقیقت در واکنش به ان محدودیت ها نشان می دهد برای همین باید منصف باشیم و مسائل را عمیقتر ببینیم....حیف که فرصت نیست مگرنه پست مفصلی می طلبد ما احتیاج به تعریف نوینی از هویت ایرانی هستیم تعریفی که اقوام مختلف را پوشش بیشتری بدهد....

رهگذر شنبه 23 آبان 1394 ساعت 11:22

یاییم با یکدیگر مهربانتر باشیم کمی از حساسیتها کم کنیم و اینقدر به نیت یکدیگر مشکوک نباشیم

صبا شنبه 23 آبان 1394 ساعت 10:56

عالی بود.

عطیه شنبه 23 آبان 1394 ساعت 10:18

متاسفانه همیشه وقتی 1موجی راه میفته، دیگران حتی بدون اینکه بدونن جریان چیه، درگیرش میشن. الان هم ب نظرم همشهریای من مثل بارهای قبل درگیر موج پان ترکیسم هستن وگرنه این توهین اونقدر هم بزرگ نبود که ب اینجاها بکشه. بجز این، علاوه بر چیزایی که دوستان گفتن، گروه فیتیله ای این همه سال همرو شاد کرد مگه کسی ازش تشکر کرد؟ الان هم باید بگذرن از کنارش.

ارام ارام دارم متوجه میشم که اکثر دوستای من در دنیای مجازی مثل شما اصالتا ترک هستند....
گاهی اوقات یک اقلیتی صدای بلندی دارد مگر نه اکثریت قریب به اتفاق منطقی هستند و همینطور که سارا خانم در کامنت قبل گفتند بسیاری از این تحریکات ریشه سیاسی دارد....

sara شنبه 23 آبان 1394 ساعت 09:05

سلام....

هرچی فکر میکنم نمی فهمم ... چطور ممکنه یه برنامه چند دقیقه ای ... اون هم برنامه کودک ... اینقدر پررنگ دیده بشه ... که فردای پخشش تظاهرات گسترده راه بیوفته!... مگه چند درصد مردم بیننده فیتیله هستند!؟...
اینکه طنزی که اینبار استفاده شده ... خیلی نامناسب بوده ... درست !... اما سابقه کاری 24 ساله ی این برنامه و سازنده ها ...نشون میده که ...تعمدی در کار نبوده ... اونم برای کسانی که خودشون ترک زبان هستند... و تازه برخلاف خیلی ها که اشتباه میکنند و ...... طلبکار هم هستند .....اینها رسما عذرخواهی کردند....
حالا چی شد که یک هو این موضوع bold شد!!!؟......
فقط کمی دقت لازمه که بفهمیم ...همه اش زیر سر نزدیک بودن زمان انتخاباته!!... که فلان نماینده یقه خودش رو جر میده و سینه سپر میکنه ... واسه یک برنامه کودک چند دقیقه ای ... که در حالت معمولی .... فقط چند درصد از مردم دیده بودنش ... اما حالا ۸۰ میلیون در ایران و کلی هم خارج ایران دیدن !!...
کاش کمی تعمق میکردیم ... تا هر کسی نتونه ماها رو مثل عروسک خیمه شب بازی ... بازی بده !!

جیرجیرک جمعه 22 آبان 1394 ساعت 11:33

درود
سوالی که واسه من ایجاد شده و قابل توجه هست اینه که دو تا از فیتیله ای ها خودشون ترک هستن و آیا آذری ها که انقدر متعصبن حاضرن به خودشون توهین کنند که اینجور همه آشفته شدن.
به نظر من که کوچکترین قصدی پشتش نبوده.

سام پنج‌شنبه 21 آبان 1394 ساعت 21:09

سلام

عالی بود.

رویا پنج‌شنبه 21 آبان 1394 ساعت 13:36

سلام آقا مهرداد من خودم آذری هستم و اصلا از جنبه تعصب این ماجرا رو قضاوت نمی کنم اما مقایسه کردن اون پیرمرد در ساختمان پزشکان با توهین این شکلی اصلا درست نیست اونجا فقط جنبه خساست رو می گفت اما اینجا به شعور یک قوم توهین میشه که فقط نشون دهنده جهل عواملشون هست و وقتی پای توهین به شعور کسی در میوه باشه گفتن اینکه عمدی نبوده و سهوی بوده اصلا قابل قبول نیست و حتی تعطیل کردن برنامه فیتیله کمترین مجازاتشان هست البته اینجا یه کم تعصب رو قبول دارم
ضمنا تفاوت رسانه ملی با جوکهایی که در فضای مجازی هست خیلیه ...رسانه ملی با تلگرام و لاین و ...
ممنون آقا مهرداد

مریم پنج‌شنبه 21 آبان 1394 ساعت 10:20

سلام جناب مهرداد . من در این مورد با شما دیدی هم زاویه دارم
هر سال سریال پایتخت همین کار رو با مازنی ها کرده یه قسمتش نقی غذای سگ خورد و لی علیرغم ناراحت شدن ولی جنبه داشتیم
یا این همه شوخی زشتی که با رشتی ها و یا قزوینی ها و اصفهانی ها و..... میشه . با اعتراضشون مشکلی ندارم شاید اونوری ها حد را رعایت نکرده و توهین کرده باشن ولی هیج تناسبی بین محرک و پاسخ به محرک نمی بینم از جهت اهمینش و تاثیر گذاریش
برعکس در بسیاری موارد دیگر که بسیار تاثیر گذارترن سکوت همه جا را فرا گرفته
ممنونم بابت اندیشیدن دقیق و بیان درست اینها
پاینده باشی

ریحانه پنج‌شنبه 21 آبان 1394 ساعت 08:02

سلام
ظرفیت هم چیز خوبیست
بعضیا کم ظرفیت تشریف دارن
ب همون جک ها می خندن ولی اگه یکی در مورد خودشون جکی بگه چنان بلوایی ب پا میشه بیا و ببین
ی همکار داشتم بچه های روستا رو مسخره میکرد
تو ی جمع خودمونی ک اینکارو مجدد تکرار کرد منم بهش گفتم شما فلان جاییها هم ب فلان میگید بهمان
چنان خشمگین شد ک ........

فاطمه پنج‌شنبه 21 آبان 1394 ساعت 07:53

متاسفانه این تنها موردی است که به اعتراض مردم رسیدگی می‌شود و بها داده می‌شود. اعتراض به طنز!! شاید برای همین اعتراض می کنیم. گرچه بنظرم اشتباه بدی کردند ولی گروه فتیله محبوب بچه های ما هستند حتی ما پدر و مادرها هم با آنها خاطرات بچگی داریم ما بیرحمیم .
این روزها فکر می کنم که قانون جنگل برای جامعه ما بیشتر صدق می کند که می خوری یا خورده می شوی.

مرمری چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 23:44

لایک ، لایک، لایک

راضیه چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 19:01

سلام آقا مهرداد
من حدودا دو سه ساله که وبلاگ شما رو میخونم و تقریبا هر روز سر میزنم ببینم پست جدید گذاشتید یانه!
تا الان کامنتی براتون نذاشتم، اما امروز اومدم بگم خیلی خیلی خوب مینویسید و بنظر من بسیار باسواد و باشعور هستید.
انشالله موفق باشید و برای ما هم مطالب بیشتری بنویسید...

Ramin چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 15:21

درود بر مدیر عزیز ما

کاملا" با شما در این مورد موافقم .

"ایام بکام"

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.